پژوهشکده بیو تکنولوژی صنعتی

EN | FA

فاز پایلوت تولید ریزجلبک اسپیرولینا آغاز به کار کرد

چهارشنبه ، 24 بهمن 1397

فاز

ه گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر مریم عامری مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم‌های جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم که در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره یک مشهد برگزار شد، گفت: تولید ریزجلبک علاوه بر اینکه رشته‌ای نوپا در کشور محسوب می‌شود، می‌تواند به ایجاد اشتغالزایی و همچنین ایجاد درآمد نیز کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه از آب‌‎های نا متعارف در کشور همچون آب‌های شور نیز می‌توان در تولید ریزجلبک استفاده نمود، ادامه داد: در فاز پایلوت تولید ریزجلبک اسپیرولینا با حجم 2 متر مکعب امکان برداشت 5/3 (سه ونیم)کیلوگرم ماده خشک فراهم شده است.

وی تصریح کرد:  نه تنها متقاضیان رشته‌های کشاورزی و زیست محیطی می‌توانند وارد این موضوع شوند، بلکه حضور فارغ التحصیلان سایر رشته ها نظیر رشته های مهندسی با توجه به طراحی‌های متنوع در  زیربنای کشت ریزجلبک‌ها نیز می‌تواند به روند رو به رشد صنعت جلبک کشور کمک نماید.

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم‌های جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه بین جهاددانشگاهی خراسان رضوی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، قرار است زیرساخت‌های لازم از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و انتقال دانش فنی نیز از سوی جهاددانشگاهی تامین شود.

به گفته وی، بازارهای هدف تولید جلبک در کشور دارای تنوع بالایی است و جهاددانشگاهی از این توانایی برخوردار می‌باشد که نسبت به معرفی بازارهای هدف متقاضیان را یاری نماید.

وی افزود: اسپیرولینا به عنوان یک جلبک سبز- آبی رنگ با میزان بالای پروتئین (60-70 درصد) از سمت فائو به عنوان غذای فقرا نامگذاری شده و امید است در فازهای بعدی سایر جلبک‌های سبز و سبز-آبی نیز وارد عرصه تولید گردند.